Sprzedaż przedsiębiorstwa
Jak wygląda proces sprzedaży firmy?
Decyzja o rezygnacji z prowadzenia działalności w wielu przypadkach bywa dla przedsiębiorcy bardzo trudnym momentem. Jednak po jej podjęciu jeszcze trudniejszym pytaniem bywa to, co zrobić z założonym przez siebie przedsiębiorstwem. Nestor staje wtedy przed dylematem — przeprowadzić sukcesję czy zdecydować się na sprzedaż firmy. Często zdarza się, że mimo chęci przekazania biznesu następcom, ich oczekiwania i aspiracje zawodowe są zupełnie inne. Oddanie firmy w ręce osoby nieprzygotowanej do tej roli bądź mającej odmienne plany względem swojego życia zawodowego niejednokrotnie okazuje się początkiem końca rodzinnego interesu. Dlatego przed rozpoczęciem procesu sukcesji trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy aby na pewno jest to rozwiązanie, które zadowala obie strony i pozwoli firmie na dalszy rozwój.
Proces sukcesji zawsze rozpoczynamy audytem badającym postawy, potrzeby, predyspozycje potencjalnych sukcesorów, oczekiwania nestora, jak również relacji pomiędzy samymi potencjalnymi spadkobiercami. W wyniku przeprowadzonego audytu może się okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie sprzedaż przedsiębiorstwa. Czasami decyzja o przekazaniu firmy młodszemu pokoleniu potrafi być zgubna zarówno dla dalszego funkcjonowania biznesu, jak i relacji rodzinnych, stając się zarzewiem niepotrzebnym konfliktów pomiędzy domniemanymi sukcesorami lub sporu na linii nestor-sukcesor wychodzącym poza sferę zawodową.
Właściciel może też wyczuwać, że dalsze prowadzenie działalności gospodarczej jest obarczone nadmiernym ryzykiem biznesowym. Dlatego też sprzedaż firmy czasami zdaje się najlepszym wyborem — pozwala zabezpieczyć materialnie spadkobierców, dać szansę przedsiębiorstwu budować nową historię pod nadzorem nowego właściciela oraz w większości przypadków zapewnić pracownikom bezpieczeństwo i dalszy rozwój zawodowy.
Proces
Aby odpowiednio przygotować przedsiębiorstwo do sprzedaży i usprawnić cały proces, oferujemy kompleksowe usługi doradcze, które obejmują następujące działania:
1. Przygotowanie transakcji
-
analiza finansowa, wycena rynkowa firmy
-
poprawa kluczowych parametrów będących podstawą wyceny
-
ustalenie strategii sprzedaży
-
opracowanie listy potencjalnych inwestorów
2. Komunikacja z inwestorami
-
przygotowanie i wysłanie ofert sprzedaży do potencjalnych inwestorów
-
badanie zainteresowania wśród potencjalnych nabywców
-
negocjacje wstępnych ofert
-
pomoc w wyborze inwestora/ów do dalszego etapu
3. Wsparcie w procesie due diligence prowadzonym przez kupującego
-
badanie sytuacji finansowej sprzedawanej firmy
-
analiza sytuacji prawnej i podatkowej przedsiębiorstwa
-
określenie potencjału kadrowego, technologicznego i rynkowego działalności gospodarczej
-
sprawdzenie renomy i wiarygodności sprzedawanej firmy w oczach kontrahentów i klientów na podstawie wcześniejszej działalności
4. Negocjacje z inwestorem
-
opracowanie strategii negocjacji
-
doradztwo w negocjacjach
-
aktywny udział w negocjacjach
-
opracowanie listy potencjalnych inwestorów
5. Prawne aspekty zamknięcia transakcji
-
analiza kontraktu przygotowanego przez prawników kupującego
-
negocjacje ostatecznych warunków kontraktu
-
doradztwo podatkowe
6. Co po zakończeniu sprzedaży?
-
doradztwo inwestycyjne
-
doradztwo psychologiczne – jak odnaleźć się w nowej sytuacji życiowej, jak odzyskać równowagę (sold business-life balance), co sensownego zrobić z nadmiarem czasu…
-
jak podzielić majątek, aby uniknąć nieporozumień i sporów między spadkobiercami.
-
opracowanie listy potencjalnych inwestorów
Sprzedaż firmy z ALTA
Sprzedaż firmy
A co z założycielem, który znaczącą część życia poświęcił na budowę własnej firmy? Odpowiedź na to pytanie często bywa najtrudniejsza po zakończonym procesie sprzedaży. Dla wielu przedsiębiorców firma, którą przez lata prowadzili, jest dziełem ich życia i jego nieodłącznym elementem. Wielopokoleniowy biznes zapewniającym dobrobyt dzieciom i wnukom to marzenie, z którym nie łatwo się rozstać. Dlatego poukładanie życia zawodowego i osobistego oraz podjęcie decyzji co robić dalej jest sprawą równie ważną co sprawne przejście procesu sprzedaży przedsiębiorstwa.
Emocjonalne przywiązanie do własnego biznesu jest jedną z głównych przeszkód, jakie mogą się pojawić podczas procesu sprzedawania firmy. Wycena jej wartości, znalezienie potencjalnych nabywców, opracowanie strategi sprzedaży, negocjacje z inwestorami — wszystko to wymaga chłodnego osądu, który pozwoli podejmować racjonalne i opłacalne decyzje. Sama decyzja o sprzedaży przedsiębiorstwa również powinna zostać podjęta w odpowiednim momencie. Zwlekanie z nią może doprowadzić do sytuacji, w której biznes znajdzie się w schyłkowej fazie funkcjonowania, przez co znalezienie inwestorów staje się trudne a sama sprzedaż, odbywa się na niekorzystnych warunkach.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że decyzja o sprzedaży przedsiębiorstwa, nie jest prostym wyborem. Składają się na to kwestie zarówno stricte biznesowe, jak i mentalne. Dlatego nasi doradcy zapewniają kompleksową pomoc nie tylko pod kątem przygotowania transakcji, negocjacji z inwestorami czy uporania się z problemami natury prawnej, ale także w poradzeniu sobie z ciężarem emocjonalnym, jaki niesie za sobą ten proces. Udzielamy pomocy w podjęciu kluczowych decyzji co do przyszłości działalności gospodarczej, przeprowadzamy analizę rynku, pomagamy w negocjacjach, a także zapewniamy wsparcie psychologiczne zarówno w czasie trwania procesu sprzedaży firmy, jak i po jego zakończeniu.
Kontakt
Zapraszamy Państwa do kontaktu za pomocą poniższego formularza
Chcąc w lepszym stopniu dostosować usługi doradcze do Państwa potrzeb i jak najlepiej przygotować się do pierwszej rozmowy, wybrać z naszego Zespołu dedykowanego dla Państwa konsultanta, prosimy o wypełnienie poniższej ankiety (zajmie to nie więcej jak 5 minut).